高等学校数学科教育課程における日中韓比較研究 : 日本の教育課程の変遷に焦点を当てて

書誌事項

タイトル別名
  • コウトウ ガッコウ スウガクカ キョウイク カテイ ニ オケル ニッチュウカン ヒカク ケンキュウ ニホン ノ キョウイク カテイ ノ ヘンセン ニ ショウテン オ アテテ
  • High School Mathematics Curriculum of Japan, China, and Korea : A Comparative Research

この論文をさがす

説明

本研究は日本・中国・韓国の高校数学の教育課程及び教科書を基に目標や内容の取扱いについての比較を行い,それぞれの特徴を明確にするための調査研究である.その結果,中国や韓国は教育の目的を人材養成におき,国力を高めようとする意図が明確にみられ,また,教科書の比較から中国や韓国は日本より必修の内容が多く,数学内容の系統性により配慮していることなどが明らかになった.さらに関数や集合の扱い方に違いがあることがわかり,これに焦点を当てて現代化以降の日本の高校数学科教育課程の変遷を考察した.

This research is to clarify the character of the curriculum of high school mathematics in Japan, China and Korea, through comparing the objectives and the contents of their curriculum. The following four findings were obtained through this research. First, we clarified that the school education is linked with increasing national power and the purpose of school education is set to train talented people in China and Korea. Second, we clarified that in China and Korea, there are many required contents and they make systematic arrangement of the contents of their school mathematics curriculum. Third, it was found out that there are some differences on how they treat or teach function and set among Japan, China and Korea. And finally, the changes of the high school mathematics curriculum in Japan from the New Math to the present curriculum were also studied.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ