大学図書館で実施する学習支援の成果と課題 : Study Support Spaceの実践から

書誌事項

タイトル別名
  • Achievements and Problems of Learning Support Held at University Library : From the Practice of Study Support Space
  • ダイガク トショカン デ ジッシ スル ガクシュウ シエン ノ セイカ ト カダイ : Study Support Space ノ ジッセン カラ

この論文をさがす

抄録

我が国の大学教育において,学生の主体的な学習を促進することが求められる中で,大学図書館は,学習支援に貢献できる可能性を高めている。このような背景のもと,全国の大学図書館ではラーニング・コモンズの整備や学習支援サービスの実施が始まっている。徳島大学においてもラーニング・コモンズの整備に続き,学生の学習相談に対応するStudy Support Space (SSS)の取り組みが始まった。SSSは自主的はピア・サポート活動として実施しており,成果を出し,継続的に活動するためには,現状の成果や課題を検証することが必要であると指摘されている。本研究は,学習相談に対応するアドバイザー,徳島大学の学生に対するアンケート調査をもとに,SSSの成果と課題を明らかにすることで,今後の学習支援の充実につなげる示唆を与える。

Universities are now required to encourage university students to take the initiative in studying. This phenomenon enhances the potential of university libraries to support student learning. Thus, university libraries in Japan are establishing learning commons or implementing learning support services. The University of Tokushima, as well, has established a learning commons, and implemented a learning support service called “Study Support Space (SSS)” for advising. SSS is a voluntary peer support activity, and its continuation depends on a verification of its present achivements and problems. Thus, results of a questionnaire completed by students and advisors are dissucced. The discussion is centered on the outcomes and future challenges of SSS in aim of bettering learning support in the future.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ