The Diaries of Arthur J. Stirewalt, 1941-1942 : PartII: Life During Wartime ─ The Church and the Repetition of the Everyday

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抄録

この論文は1941年-1942 年に於けるルーテル教会の宣教師,アーサー・J・スタイワルトの日記についての上下シリーズの後半である。本論文は戦時下日本に於けるスタイワルトの生活を1942 年の日米交換船での本国帰還まで取り上げる。「日常性」の記録であるスタイワルトの日記は,日本とアメリカが戦争中であり,宣教師が日本の教会の中で公に働けなくなったにもかかわらず,日本人とアメリカ人のキリスト者の関係は続いたことを示してくれる。方法論として,本論文は昭和初期の哲学者,戸坂潤の「日常性の原理」とドイツの神学者,ディートリッヒ・ボンヘッファーの「成人した世界」という概念を利用する。戸坂とボンヘッファーの両者は近代性をもつ人間の生活と共同体が日常生活を「永遠」や「聖なるもの」から独立した事柄として整理するようになったと理解した。スタイワルトの日記は,戦争によって引き離されたすべての教会を含む教会というものの受難する本質を表す。戸坂,ボンヘッファーとスタイワルトのそれぞれの声は,壊れた人間生活を乗り越える力をもつ希望と新たなことを創造する「日常性」の役割を指し示す。

This paper is Part II in a two part series on the diaries of Lutheran missionary Arthur J. Stirewalt during the period of 1941-1942. This paper will examine Stirewalt's life in wartime Japan until his repatriation on the exchange ships of 1942. Stirewalt's diaries, as a record of "the everyday," allow us to see that though the nations of Japan and the United States were at war, and though missionaries could no longer officially work in the church in Japan, relationships between Japanese and American Christians continued in spite of the war. As a methodology, this paper utilizes the concepts of "the principle of the everyday" in the thought of Showa philosopher Tosaka Jun and a "world come of age" in the thought of German theologian Dietrich Bonhoeffer. Both Tosaka and Bonhoeffer understood the modernity of human life and community as arranging its affairs independent of "the eternal" or "the divine." Stirewalt's diaries reveal the suffering nature of the church, which included all churches pulled apart by war. The voices of Tosaka, Bonhoeffer and Stirewalt point to the role of "the everyday" in the creation of hope and newness that has the power to overcome the brokenness of human life.

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