助産学実習への効果的な移行を目指した分娩期シミュレーション教育の学習効果と課題

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タイトル別名
  • ジョサンガク ジッシュウ エ ノ コウカテキ ナ イコウ オ メザシタ ブンベンキ シミュレーション キョウイク ノ ガクシュウ コウカ ト カダイ
  • Learning Effects and Issues of Delivery Simulation Education for Midwifery Training : A Qualitative Study

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説明

【目的】分娩期シミュレーション教育を通した学びの内容、助産学実習に活かされた内容を明らかにし、助産学実習への効果的な移行を目指した分娩期シミュレーション教育の学習効果と今後の課題を検討する。【方法】質的記述的研究デザインである。対象は本学助産学生18名であった。調査内容は、シミュレーション教育を実施し、シミュレーション教育後の学習内容と課題、助産学実習後の学びとシミュレーション教育で学びたかった内容等を調査した。【結果】分娩期シミュレーション教育後の学びは、【基本的助産診断・技術】【チームワーク・チーム連携】【助産師のアイデンティティ】、助産学実習に活かされた学びは、【基本的助産診断・技術】【シミュレーション教育と臨床との助産実践の差異】であった。シミュレーション教育で学びたかった内容は、【基本的助産診断・技術】【正常逸脱時の助産診断・技術】であった。【結論】分娩期シミュレーション教育は、基本的な分娩技術と正常経過の助産診断に効果的な学習であることが示唆された。今後の課題として、経時的な助産診断能力と助産実践能力を強化し、臨床場面との差異を埋めるよう助産学実習開始前に加えて、実習中期段階にもシミュレーション教育を実施する。チームワーク・チーム連携を重点に据えた産科救急シミュレーション教育を導入し、異常時にも対応できる助産実践能力の向上を目指す。助産学実習を通して継続的に助産師のアイデンティティの基盤を形成することが重要である。

Purpose: The study aimed to clarify the content learned through delivery simulation education and what are utilized in midwifery practical training. The learning effects of delivery simulation and future challenges are discussed in this study for the purpose of effective transition to midwifery practice. Methods: This qualitative descriptive study involved 18 midwifery students at a University. Simulation education was conducted and a survey on the following was distributed to the participants: ( 1 ) learning after simulation education and problems encountered, ( 2 ) learning utilized in midwifery training, and ( 3 ) desired learnings from simulation education. Results: Content learned after delivery simulation education were “Basic Midwifery Diagnosis and Skills,”“Teamwork / Team Cooperation,” and “Midwife Identity.” Content utilized for midwifery training were “Basic Midwifery Diagnosis and Skills” and “Differences Between Simulation Education and Clinical Practice of Midwifery.” Lastly, desired learnings from simulation education were “Basic Midwifery Diagnosis and Skills” and “Midwifery Diagnosis and Skills when Changing from Normal Delivery.”Conclusion: Delivery simulation education can help students acquire basic midwifery skills essential for delivery. In the future, it is necessary to strengthen both continuous midwifery diagnosis and midwifery practice. In order to minimize differences between simulation education and clinical practice, simulation education should be provided prior to and in the middle of midwifery training. By introducing obstetrics emergency simulation education with an emphasis on teamwork and cooperation, the ability of midwives to respond to abnormalities during their practice can be improved. In addition, the importance of continuously forming the basis of the midwifery identity through midwifery training was highlighted.

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