「ものづくり」と大学初年次教養教育における創造力育成プログラム

書誌事項

タイトル別名
  • An employment of making handicrafts as an educational program for creativity development for first grade students in the course of liberal education of the University
  • モノズクリ ト ダイガク ショネンジ キョウヨウ キョウイク ニオケル ソウゾウリョク イクセイ プログラム

この論文をさがす

抄録

大学教育において、創造力の育成はきわめて重要な課題の一つである。とりわけ大学初年次の学 生に創造力の基礎をつけるための科目をカリキュラムの中に組み入れることが必要である。平成17 年 度より徳島大学全学共通教育において、創成学習科目を導入し、創造力の育成ためのプログラム開発を おこなっている。創成学習「つたえることとものづくり」では、「ものづくり」を通して、創造力の育 成を目指している。受講生の評価は高いが、モチベーションの持続と発展という課題もある。「ものづ くり」は、技術的な側面が取り上げられることが多いが、ここでは、「ものづくり」という素材が、教 養教育にどのように生かすことが出来るかという観点から、その可能性と方向性ついて考察した。

Education for the improvement of creativity is one of the most important issues in the course of undergraduate education in universities. In the University of Tokushima, subjects for creativity development were introduced for liberal education in 2005. We are now studying the program for the creativity development. One of the subjects for creativity development, “Handicraft and social communications” is aimed to develop creativity by enjoying handicrafts. Though the result of a questionnaire revealed that this subject is popular among students, the sustainability of the motivation is the issue for further development of this project. In this paper, we discussed on the usefulness of the establishment of handicraft class for the development of motivation for learning in the course of general education.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ