EDBを利用した学習経路探索を支援するeシラバスシステムの構築
Bibliographic Information
- Other Title
-
- Construction of e-Syllabus Supporting the Discovery of Learning Path by Using EDB
- EDB オ リヨウ シタ ガクシュウ ケイロ タンサク オ シエン スル e シラバス システム ノ コウチク
Search this article
Description
徳島大学では、教育・研究者情報データベース(EDB)が稼働しており、シラバスの作成やWeb閲覧に利用してきた。現在、教育を学習の基盤(教学インフラ)開発の1つとして、授業科目間の関連性を動的にグラフ表示する。eシラバスシステムの構築を行っている。eシラバスの構築にあたり、各授業科目のシラバスに、キーワード、先行科目、関連科目の3つの項目を新たに設けた。EDBのデータ保存形式であるXMLは汎用性が高く、1つのテキストファイルで構造化データを表現できるため、配布されるCD-ROMにそのまま格納することで、Webを介さずに科目間の関連性をグラフ表示可能である。eシラバスの実現により、ネットワークを介して学習計画や学習経路探索が支援され、シラバスの使い勝手が向上する。
In Tokushima University, the syllabus has been published and opened on the web using an Educator and Researcher Information Database (EDB). We are now developing an e-Syllabus system that represents graphically and dynamically the relationships between lectures. This development represents one of the improvements of infrastructure for education and learning. In order to construct the e-Syllabus, three new columns have been added to each lecture of the syllabus: keywords, preceding lectures and relational lectures. XML is used as a storage format for EDB; it allows us to represent the structured data within on a text file that can be stored on a CD-ROM. Thus, without accessing the web, it is possible to represent graphically and discover the relations between the lectures. This representation of the syllabus supports the students in the discovery of learning-paths and the definition of learning plan. Thus, the e-Syllabus system improves the convenience of using the syllabus.
Journal
-
- 大学教育研究ジャーナル
-
大学教育研究ジャーナル 3 1-9, 2006-03
徳島 : 徳島大学
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1050564287417193344
-
- NII Article ID
- 40015824350
-
- NII Book ID
- AA1199130X
-
- ISSN
- 18811256
-
- NDL BIB ID
- 9344129
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- departmental bulletin paper
-
- Data Source
-
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles