看護系4年制大学における老年看護学臨地実習の実態と課題

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タイトル別名
  • カンゴケイ 4ネンセイ ダイガク ニ オケル ロウネン カンゴガク リンチ ジッシュウ ノ ジッタイ ト カダイ
  • Currents status and future issues concerning practical Geriatric nursing training in nursing universities

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説明

本研究の目的は、看護系4年制大学の老年看護学臨地実習の実態と今後の課題を明らかにすることである。研究方法は郵送によるアンケート調査。対象は老年看護学臨地実習担当者である。調査の結果、以下のことが明らかになった。1.老年看護学臨地実習の場所としては、老人保健施設、特別養護老人ホーム、老人専門病院を選定している大学が多かった。2.老年期の人々への働きかけは、その人の価値観を尊重し、生活の質の維持向上をめざすことにあるので、そのことに学生が気づけるような実習施設の選定が必要である。3.教員が臨地実習で大切にしていることは、「高齢者の理解」と「多職種との連携の中で看護の本質的な役割機能を学ぶ」であった。4.老年看護学臨地実習の指導体制上の悩みは、実習場所までの距離の長さや複数の施設を使用するための教員の不足であった。5.他領域の職員との共通認識の困難性が明らかになった。

The purpose of this study was to clarify the current status and future issues of practical geriatric nursing training in nursing universities. A questionnaire to be sent and returned by mail was designed for this purpose. The subjects were instructors of practical geriatric nursing training. The following results were obtained. 1. Geriatric health facilities, special nursing homes for aged, and geriatric hospitals were the most common institutions selected for practical geriatric nursing training. 2. Since nursing students must motivate the elderly to maintain and increase their quality of life while respecting individual values of life. It is necessary to select institutions for practical training where nursing students can perceive the motivation. 3. Faculty members consider it important to “understand the elderly” and to “learn the essential role of nursing while working with members of other professions.” 4. The small number of faculty members hampers guidance in regard to practical geriatric nursing training because the institutions selected are some distance away and several institutions must be utilized. 5. It became evident that it was difficult to share the same awareness with faculty members in other fields.

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