学校におけるトラウマインフォームドケアの実践 (第I報) ─中学校への介入研究の結果から─

書誌事項

タイトル別名
  • School Practices from the viewpoint of Trauma Informed Care (1st Report)

この論文をさがす

抄録

type:Article

学校における児童生徒の問題行動や課題は、増加傾向にある。それに対応する生徒指導として、トラウマインフォームドケアの視点が、今後、必要となってくると考えられる。筆者らはある中学校に対して、トラウマインフォームドケアの視点を導入するために、事例相談と教職員研修を行なった。その内容から、トラウマインフォームドケアの視点は、スムーズな生徒指導をもたらすだけでなく、教職員自身のストレスを減少させる可能性があることが示唆された。

Recently problems and challenges of students in school have been increasing. The present authors came to think that implementation of Trauma Informed Care(TIC) for student guidance was very useful. A practical study that led to the introduction of TIC was conducted in a junior high school. The various occupational team worked closely with the school and teachers' needs to share the TIC perspective in consultation and training. As results of two years of intervention, teachers learned that understanding TIC lead to appropriate student guidance and reduce problems students.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ