Analyzing Practical Exams of a Traditional Performing Arts School from the Viewpoint of Teaching and Learning Processes : One Aspect of Educational Modernization of Performing Arts

Bibliographic Information

Other Title
  • 芸の教授・学習過程からみた芸能学校の実技試験 : 芸能教育の学校化の一側面
  • ゲイ ノ キョウジュ ・ ガクシュウ カテイ カラ ミタ ゲイノウ ガッコウ ノ ジツギ シケン : ゲイノウ キョウイク ノ ガッコウカ ノ イチソクメン

Search this article

Abstract

40022191181

This paper analyzes three functions of practical exams in a traditional performing arts school from the viewpoint of teaching and learning processes to illuminate certain characteristics of educational modernization of performing arts observable in daily educational scenes. This is a topic insufficiently explored by the previous studies related to educational anthropology of performing arts because they have focused more on historical change or organizational structure and have analyzed little on characteristics of such a routine educational practice as practical exams. In this paper, a Chinese traditional theater called Qin opera, a regional traditional theater quite popular in northwestern China, will be picked up as the main example to show how basic characteristics of practical exams conducted in a Qin opera theater school manifest an unignorably significant aspect of educational modernization from feudal apprenticeship to modern school. This paper’s ultimate aim is to contribute to the literature related to studies on educational anthropology of performing arts by shedding light on the important roles played by practical exams for training performers: a research topic that could also benefit studies on performing arts education in general which have mostly focused on apprenticeship.

本稿の目的は, 文化人類学の視点から, ある芸能学校で実施されている実技試験の特徴に注目することで,「芸能教育の学校化とはいかなるものか」という普遍的な問題を考察することにある。従来の芸能教育研究では, 徒弟教育に関するものが多かったが, 芸能教育の近代化が顕著な近年では, 学校教育に焦点を当てるものも少しずつ増えている。学校教育を通した芸の伝承は, 芸能教育の近代化の重要な展開のひとつなので, そうした研究が増えることは大変意義深いことである。しかし, この分野の研究では, 教育現場の教授・学習実践というミクロな次元に焦点を当てたものは極めて少ない。学校化の歴史的変遷過程や組織的側面についての研究が多く, 学校教育を通して芸がどのように教授・学習されているかは, まだ十分に明らかにされていない。  以上の状況を踏まえて, 本稿では, 学校教育のひとつの顕著な特徴である試験に注目して, それが芸の教授・学習過程とどのように関わるかを明らかにしたい。試験への注目は, 教育現場のミクロな教授・学習実践から, 学校化のある重要な一側面を浮き彫りにする試みである。本稿は, それによって,歴史的・組織的というマクロな次元ではなく, より日常的な実践レベルで,「芸能教育の学校化とはいかなるものか」という問題を具体的に考察するものである。また, 本稿は, 無形文化遺産化した芸能が学校でも教授・学習されつつある今日, 芸の担い手の教育事情も踏まえた観点から, その保護・継承の問題を考察するためのひとつの糸口を提供できる, ということを示すものである。  なお, 本稿では, 中国伝統演劇の秦腔の演劇学校の事例を中心に取り上げる。秦腔の俳優教育は, 1930年代ごろから段階的に徒弟制から学校へと変化していき, 現在では演劇学校という高度に体系化した教育組織で人材育成を行っている。したがって, 秦腔の事例は, 学校化した芸能教育実践について考察するうえで, 貴重な資料を提供してくれる。ここでは, 秦腔演劇学校の定期的な実技試験に注目して, 芸の教授・学習過程との関わりをみていきたい。

Journal

  • 研究紀要

    研究紀要 (21), 45-58, 2020-03-10

    関西国際大学

Related Projects

See more

Details

Report a problem

Back to top