沖縄の国語教師にみる標準語イデオロギーへの葛藤 : Steps for Coding and Theorization による分析を中心に

機関リポジトリ HANDLE Web Site オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • An Okinawan Japanese Language Teacher’s Conflict with Standard Language Ideology : Focusing on Analysis by “Steps for Coding and Theorization”
  • オキナワ ノ コクゴ キョウシ ニ ミル ヒョウジュンゴ イデオロギー エ ノ カットウ : Steps for Coding and Theorization ニ ヨル ブンセキ オ チュウシン ニ

この論文をさがす

説明

本研究では、沖縄県のある国語教師へのインタビューデータを事例に、現在消滅の危機に瀕している琉球諸語について、言語イデオロギーという観点から帰納的に捉えることを試みた。インタビューによって個人の明示的な言語イデオロギーを引き出し、それを質的手法によって分析することにより、標準語イデオロギーと地域言語への帰属意識がどのように交差し、矛盾や葛藤を生み出しているのかを明らかにした。

This article presents an inductive analysis of the Ryukyu languages currently in danger of extinction from the viewpoint of language ideology, using data of an interview with a Japanese language teacher in Okinawa Prefecture. By extracting an explicit language ideology of an individual through an interview and analyzing it by qualitative methods, it is clarified how the senses of belonging to standard language and regional language intersect to create inconsistency and conflict.

紀要論文

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ