競争環境の変容と戦略経営への視点に関する一考察 : 新しい成長軌道への日本企業の選択肢

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タイトル別名
  • Study on the transfiguration of global business environment, and strategic management
  • キョウソウ カンキョウ ノ ヘンヨウ ト センリャク ケイエイ エノ シテン ニ カンスル イチ コウサツ アタラシイ セイチョウ キドウ エノ ニホン キギョウ ノ センタクシ

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説明

バブル崩壊後15年を経て漸く再生軌道に乗り出した日本経済、いま再びその成長戦略の軸足を海外、つまりグローバル市場にシフトしだした。ただその‘場’の様相は、ITの革命的進化が齎す世界経済の水平化、途上国の世界経済への参画、大型グローバルM&Aの増大、等々でかつてのそれとは大きく異にする。こうした変容する環境下、日本企業にはその戦略経営のあり方が問われてくる。本稿はその検討のためのプロローグ作業として、グローバル経済の変容の姿を実践的視点から分析し、日本企業としての戦略経営への基本軸を考察するものである。

Japan’s economic recovery from its stagnation of the 15 years since the bursting of its asset bubble is finally under way, returning the country’s economy back to normal health and again shifting its pivoting foot of growth strategy to the global market. In the meantime, the rise of emerging economies , in the revolutionary progress of IT, is rapidly re-shaping the global economic structure. This transfiguration of the global economy has just pushed Japan’s cadres of top management to reinforce their company strategies for future development. This paper is to refer to the actual situation of the transfiguration for the further study on the future direction of strategic management of Japan’s corporation.

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