鉄道事業者に対する社会的信頼の規定因 : 共分散構造分析を用いたモデルの構成

  • 山崎 瑞紀
    (独)科学技術振興機構社会技術研究開発センター:(現)武蔵工業大学環境情報学部
  • 高木 彩
    (独)科学技術振興機構社会技術研究開発センター:(現)千葉工業大学社会システム科学部
  • 池田 謙一
    東京大学大学院人文社会系研究科
  • 堀井 秀之
    東京大学大学院工学系研究科

書誌事項

タイトル別名
  • A causal model of the development of public trust in railroad companies
  • テツドウ ジギョウシャ ニ タイスル シャカイテキ シンライ ノ キテイイン キョウブンサン コウゾウ ブンセキ オ モチイタ モデル ノ コウセイ

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抄録

The present study examined the determinants of public trust in railroad companies. The constructs studied were as follows: trust in companies, familiarity toward companies, recognition of company values, perceived frequency of traffic accidents, perceived involuntary risk, perceived function as watchdogs of other institutions, and perception of safety measures. We conducted a survey in the Tokyo Metropolitan area and obtained answers from 1,081 respondents. The postulated model was tested using structural equation modeling procedures. The results indicated that the proposed model fits the data very well. It was shown that perceived function as watchdogs, perception of safety measures, recognition of company values, and familiarity had direct effects on trust.

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