書誌事項
- タイトル別名
-
- COLLABORATIVE DESIGN PROCESS WITH USERS THROUGH A METAPHORICAL WORLD
- メタファーの世界を媒介としたユーザー主体による協働の設計プロセス : 京都市洛央小学校ブックワールドデザインプロジェクトを対象として
- メタファー ノ セカイ オ バイカイ ト シタ ユーザー シュタイ ニ ヨル キョウドウ ノ セッケイ プロセス : キョウトシラクオウショウガッコウ ブックワールドデザインプロジェクト オ タイショウ ト シテ
- 京都市洛央小学校ブックワールドデザインプロジェクトを対象として
- A case study on BOOK WORLD DESIGN PROJECT in Rakuo elementary school of Kyoto
この論文をさがす
説明
This study aims to clarify how a world of metaphor as method of collaborative design involves users into an architectural design process. We organized BOOK WORLD PROJECT in Rakuo Elementary School of Kyoto and conducted some workshops particpated by about 90 students. The students generated a lot of ideas for their new Book World in the workshops. In this paper, firstly we described the process and what students ideated. We made 3 metaphorical worlds of Book World based on their ideas. Secondly we analyzed the process of developing of the plans through 3 worlds and how the metaphorical worlds effect on students' minds. As a result, we revealed that a metaphorical world activates students' thinking processes and support them to generate new ideas. In addition, we make a apoint that the metaphorical world makes students more proactive in participating in the design process and making the world of their Book World.
収録刊行物
-
- 日本建築学会計画系論文集
-
日本建築学会計画系論文集 80 (717), 2469-2479, 2015
日本建築学会
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001204779518464
-
- NII論文ID
- 130005110740
-
- NII書誌ID
- AN10438548
-
- ISSN
- 18818161
- 13404210
-
- NDL書誌ID
- 026834050
-
- 本文言語コード
- ja
-
- データソース種別
-
- JaLC
- NDL
- Crossref
- CiNii Articles
- KAKEN
-
- 抄録ライセンスフラグ
- 使用不可