メタファーの世界を媒介としたユーザー主体による協働の設計プロセス

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  • 酒谷 粋将
    京都大学大学院工学研究科建築学専攻 研修員・博士(工学) 日本学術振興会特別研究員PD
  • 髙木 雄貴
    ㈱日本設計 修士(工学)
  • 高田 雄輝
    ㈱竹中工務店 修士(工学)
  • 門内 輝行
    京都大学大学院工学研究科建築学専攻 教授・博士(工学)

書誌事項

タイトル別名
  • COLLABORATIVE DESIGN PROCESS WITH USERS THROUGH A METAPHORICAL WORLD
  • メタファーの世界を媒介としたユーザー主体による協働の設計プロセス : 京都市洛央小学校ブックワールドデザインプロジェクトを対象として
  • メタファー ノ セカイ オ バイカイ ト シタ ユーザー シュタイ ニ ヨル キョウドウ ノ セッケイ プロセス : キョウトシラクオウショウガッコウ ブックワールドデザインプロジェクト オ タイショウ ト シテ
  • 京都市洛央小学校ブックワールドデザインプロジェクトを対象として
  • A case study on BOOK WORLD DESIGN PROJECT in Rakuo elementary school of Kyoto

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説明

 This study aims to clarify how a world of metaphor as method of collaborative design involves users into an architectural design process. We organized BOOK WORLD PROJECT in Rakuo Elementary School of Kyoto and conducted some workshops particpated by about 90 students. The students generated a lot of ideas for their new Book World in the workshops. In this paper, firstly we described the process and what students ideated. We made 3 metaphorical worlds of Book World based on their ideas. Secondly we analyzed the process of developing of the plans through 3 worlds and how the metaphorical worlds effect on students' minds. As a result, we revealed that a metaphorical world activates students' thinking processes and support them to generate new ideas. In addition, we make a apoint that the metaphorical world makes students more proactive in participating in the design process and making the world of their Book World.

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