Analysis of Appeal and Dissatisfaction in Seminars for Third- and Fourth-year Students with Text Mining
-
- FUSHIKIDA Wakako
- Graduate School of Interdisciplinary Information Studies, The University of Tokyo
-
- KITAMURA Satoshi
- Faculty of Communication Studies, Tokyo Keizai University
-
- YAMAUCHI Yuhei
- Interfaculty Initiative in Information Studies, The University of Tokyo
Bibliographic Information
- Other Title
-
- テキストマイニングによる学部ゼミナールの魅力・不満の検討
- テキストマイニング ニ ヨル ガクブ ゼミナール ノ ミリョク ・ フマン ノ ケントウ
Search this article
Abstract
本研究の目的は,多様な形態をとるゼミナールに対して学部3,4年生が感じている魅力および不満を検証することであり,そのために自由記述回答文にテキストマイニングを適用した.クラスター分析の結果,魅力については「構成員間(教員-学生,学生-学生)の仲や雰囲気の良さ」,「学生間のかかわり」,「先生の人柄や話の面白さ」など11個,不満については「不活発な発言や議論」,「学生のやる気と教員の指導」など7個の特徴が析出され,ゼミナールの授業評価に向けた示唆を得た.
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 36 (Suppl.), 165-168, 2012
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Details
-
- CRID
- 1390001205228165760
-
- NII Article ID
- 110009596244
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 024376291
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed