生徒の読者反応を支援する教師の役割 : 単元「文学の学び方~『走れメロス』による~」の分析

DOI Web Site オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • Teachers' five roles in scaffolding students' reader response : Analysis of approaches to studying literature using Dazai's short story "Hashire Merosu"
  • セイト ノ ドクシャ ハンノウ オ シエン スル キョウシ ノ ヤクワリ : タンゲン 「 ブンガク ノ マナビ カタ : 『 ハシレ メロス 』 ニ ヨル 」 ノ ブンセキ

この論文をさがす

抄録

According to reader response theory, a teacher's role is not to teach a particular interpretation or response, but to scaffold the students' reader responses. This study investigates that role. For the analysis, I observed lessons (19 hours of data) of junior high school third-grade students. Based on grounded theory, the results revealed that teachers who scaffold students' reader responses typically play five roles. Furthermore, I found a relationship between the students' task and the specific role adopted by the teacher. However, when engaged in conversation with students, teachers dynamically alternate among the five roles.

収録刊行物

  • 国語科教育

    国語科教育 76 (0), 15-22, 2014

    全国大学国語教育学会

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ