養護教諭志望大学生を対象としたHIV/AIDS講義の効果

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  • ヨウゴ キョウユ シボウ ダイガクセイ オ タイショウ ト シタ HIV/AIDS コウギ ノ コウカ
  • The Effect of Lecture Concerning HIV/AIDS for University Students Aspiring Yogoteacher

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本研究は,養護教諭志望大学生を対象としてHIV/AIDSに関する講義を実施し,知識及び意識の前後比較調査からその教育効果を検証した。その結果,知識・意識ともに講義後に得点が上昇し,有意に増加していたため,HIV/AIDS講義が知識習得に効果があり,意識が高まることがわかった。しかし,知識全体とそれを構成する基礎知識・感染予防知識・共生知識,意識それぞれの関連性の結果から,今後は「基礎知識・感染予防知識」と「共生知識」の二つの視点に注意しながら教育内容を検討する必要があること,HIV/AIDS患者に関わる機会を設けるなどの必要性があることが示唆された。

On this study, the effect of education was verified by making an investigation into the knowledge before and after the lecture, and the change in attitudes about HIV/AIDS for university students aspiring Yogoteacher. As the result of study, we found that lecture concerning HIV/AIDS is effective for university students aspiring Yogoteacher to gain knowledge and to enhance consciousness, as the score of knowledge and consciousness were increased significantly. However, we could not find the correlation between basic knowledge and knowledge of infection prevention, and knowledge of symbiosis. Also, we could not find the correlation between the score of knowledge and the score of consciousness. From here onwards, it is suggested the necessity to consider education content from the two observing points, “basic knowledge and knowledge of infection prevention" and “knowledge of symbiosis", and the necessity to schedule to involve with HIV/AIDS patients.

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