看護演習科目へのルーブリック導入の効果・ルーブリック評価の信頼性と妥当性の検討

書誌事項

タイトル別名
  • Use of scoring rubrics in nursing practices:Reliability, validity, and educational consequences.

この論文をさがす

抄録

「看護演習科目」にルーブリックを導入しその学修効果の評価と,評価基準の信頼性と妥当性を検討した.2015年度症状マネジメント論履修者84名と症状マネジメント論担当教員7名を対象とした.学生への質問紙調査,レポートとルーブリック評価値を用いた比較調査を行った.質問紙の回答者は68名で,回収率は81.0%であった.自己評価の高かった項目は「事前学修をした」,ルーブリックは「演習評価基準の確認」や「学修到達の確認」に用いたという項目であった.ルーブリック評価基準に関して事前に教員間で打ち合わせを行った場合は,教員間の級内相関係数ICCは0.53から0.81であった.学生と教員間のICCは各回の担当によってばらつきが大きかった.ルーブリックを導入した演習は学生の事前学修時間の確保に有用であった.事前に教員間で打ち合わせを行うことで,複数の教員間でも評価の信頼性が高くなることが示唆された.

This study assessed the effects of using scoring rubrics on students’ learning. Furthermore,it examined the reliability and validity of scoring rubrics. The participants were university students (n =84) who selected the course of symptom management in 2015 and faculty members of the course (n = 7).Course evaluation was performed on the basis of students’ questionnaire, report, and scoring rubrics. 68 questionnaires were completed and returned, providing a response rate of 81.0%. Students highly rated the item “prepared for a class” using rubric for “confirmation of the evaluation criteria” and “confirmation of attainment target.” The intraclass correlation coefficients (ICC) ranged between 0.53 and 0.81 in case of previous arrangement of the evaluation criteria between faculty members. The ICC between the student and the faculty varied widely each time. Using scoring rubrics in nursing practices on the campus will help evaluate students’ work and performance. Reliability may be improved by considering the ratings in previous arrangement.

収録刊行物

詳細情報

問題の指摘

ページトップへ