【7/12更新】2022年4月1日からのCiNii ArticlesのCiNii Researchへの統合について

スポーツマネジメントにおける経済学の役割についての考察

書誌事項

タイトル別名
  • A Study on the Role of Economics in Sport Management

この論文をさがす

抄録

type:論文

type:Articles

本論文は、まずスポーツマネジメントの定義と概念について整理し、そしてスポーツという活動の特性を見出し、経済学がスポーツマネジメントにおいてどのような役割を果たせるかについて考察する。また、スポーツそのものよりも、スポーツのマネジメントは経済学とどのような関係にあるか、そこに着眼点をおいている。そのため、本論文の考察は、この点においてスポーツ経済学と区別している。本論文が注目したのは、スポーツの持ついくつかの特性である。例えば、スポーツが正の外部効果をもたらす性質をはじめ、そして考え方によって、例えば文化面または精神面を考慮すると、公共財的な性質も持つという点である。また、スポーツは限界効用逓増の性質も持っていることに着目し、経済学の原理をスポーツマネジメントに適用するときにどのような注意点があるかを本論において示唆された。一方、消費者側の限界効用逓増だけではなくて、スポーツ業界においては、企業側の収穫逓増、そして平均費用逓減の点についても考察する。その点において、経済学が示唆したように、市場原理に任せるとスポーツの活動水準が最適にならないことが知られているが、スポーツマネジメントの必要性と正当性は経済学によって裏付けられていることを示唆している。また、平均費用の逓減によりスポーツ事業を運営している企業の独占により、他のスポーツの普及の阻害になっていることも指摘し、スポーツマネジメントの重要さも経済学によって説明できることを示した。

This paper first summarizes the definition and concept of sport management, then discovers the characteristics of sport as an activity, and considers what role economics can play in sport management. Also, rather than sport itself, this paper focuses on the relationship of the sport management with economics. Therefore, the discussion in this paper distinguishes it from sports economics in this respect. The focus of this paper is on some characteristics of sport. For example, the property that sport brings about a positive external effect. In addition to this, depending on the way of thinking, for example, cultural or mental aspects, it also has the property of a public good. Also, focusing on the fact that sport also has the property of increasing marginal utility, this paper also suggests what precautions should be taken when applying the principles of economics to sport management. On the other hand, in addition to the property of increasing marginal utility on the consumer side, this paper also considers the properties of increasing returns and declining average costs on the producer side. In this respect, as pointed out by economics, the level of activity of sport is not optimal when left to market principles. We conclude that economics may play a role to support the necessity and legitimacy of sport management. Moreover, we also point out that the monopolization of companies that operate sport business due to the declining average cost is hindering the spread of other sports, in which the importance of sport management can be well explained by economics.

収録刊行物

関連論文

もっと見る

関連研究データ

もっと見る

関連図書・雑誌

もっと見る

関連博士論文

もっと見る

関連プロジェクト

もっと見る

関連その他成果物

もっと見る

詳細情報

ページトップへ