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総合選択制高校におけるキャリア教育の現状と課題ー進路意識調査から見えてきた課題についてー

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タイトル別名
  • Current Situation and Issues of the Career Education in " Sogo Sentaku-sei" High school: Focusing on the Issues Found in the Career Planning Survey

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抄録

type:Departmental Bulletin Paper

文科省は、キャリア教育や職業教育について、高等学校普通科、高等学校専門学科、高等学校総合学科という枠組みで考えているが、総合選択制高校に触れていない。総合選択制高校の生徒は普通科や専門学科に属しており、学科を超えて希望する科目を選択履修できるという特徴がある。基本的には各学科に所属しているため、学科毎のキャリア教育を行うべきだと考えているのではないか。しかし、普通科・専門学科からなる総合選択制高校では、キャリア教育・職業教育が学科毎に区別され実施されるのが良いのか疑問である。そこで本研究では、普通科・専門学科からなる総合選択制高校で進路意識調査を実施し、分析結果から同校におけるキャリア教育の課題を探ってみた。その結果、普通科の生徒は入学時の進路意識は低いがその後のキャリア形成には積極的で、専門科の生徒は入学時の進路意識は高いがその後のキャリア形成に消極的な姿が見られた。この意識の違いについて考察を行い、課題を検討した。The Ministry of Education, Culture,Sports,Science and Technology(MEXT)has###a policy regarding the career and vocational education in upper secondary level high###school of ordinary courses,specialized courses and general courses,"Sogo Sentaku-sei"###high schools."Sogo Sentaku-sei" high school students are belong to ordinary courses or###specialized courses and they are allowed to take any classes over the courses. We assume###that MEXT might consider each course should give career education or/and vocational###education to"Sogo Sentaku-sei" high school students,because they are basically belong###to each course. We are not certain if this is appropriate for them. Thus we conducted###a survey to reveal their volition of career planning in "Sogo Sentaku-sei" high school,###which offers ordinary courses and specialized courses. We focused on the issues based on###the analysis of the survey. According to it,we found that the ordinary course students###were less conscious at the time of their entrance but becoming more positive to think of###their career plan later on,and the contradictory result was seen in the specialized course###students. We are going to delineate this" perceptional difference" and consider the related###challenges today.

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