CiNii Researchの本公開について

Weblog利用による科目間協同学習の取組 : 情報教育と英語教育の融合

書誌事項

タイトル別名
  • Using a Weblog to Develop an Interdisciplinary Learning Environment : Integration of ICT Education and English Education
  • Weblog リヨウ ニ ヨル カモクカン キョウドウ ガクシュウ ノ トリクミ ジョウホウ キョウイク ト エイゴ キョウイク ノ ユウゴウ

この論文をさがす

抄録

教育現場での情報通信技術(ICT)の利用は、様々な分野にその応用が進んでいる。各分野での応用は、学問分野の特性に合わせそれぞれの分野の学習コンテクストの範囲内に閉じられた利用となっている。本稿は、英語教育の授業外教材として企画されたEnglish Newsletter (ENL)のコンテンツ分析と、この学習オブジェクトを情報導入教育の学習項目にしてアプローチした科目間協同学習の方法と成果の分析である。非同期学習が可能な学習オブジェクトをネットワーク上に共有することで、科目の壁を超えた異なる学習過程の共存と融合が成立する。

Thanks to the development of Information and Communication Technology (ICT), the use of ICT has been applied to various fields in education. However, its application has been limited in each subject. This study examines the integration of English Newsletters developed as extra-curricular reading material and ICT education at Osaka Jogakuin College. This integration provided students with a new learning environment which combines two areas that up to now have been unconnected: English education and ICT education.

収録刊行物

被引用文献 (0)

もっと見る

参考文献 (0)

もっと見る

関連論文

もっと見る

関連研究データ

もっと見る

関連図書・雑誌

もっと見る

関連博士論文

もっと見る

関連プロジェクト

もっと見る

関連その他成果物

もっと見る

詳細情報

ページトップへ