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沖縄の戦後復興から高度経済成長の民俗学的考察 : 軍に接収されたシマ,戦災後の墓の再建を事例に

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タイトル別名
  • An Ethnographic Study of Okinawa from the Post-War Reconstruction to the Rapid Economic Growth Period : Case Studies of Communities Seized by the US Forces and Graves Rebuilt after the End of the War

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抄録

戦後の米軍統治下における沖縄の高度経済成長という課題に対し,沖縄の戦後史の先行研究から改めて学び,その上で復帰前の沖縄の復興の指標として全国の自動車台数と人口の統計から自動車の普及率を比較した。米軍統治下の沖縄には,日本本土から生活物資・自動車が輸入されていたが,その資金は基地収入に依拠し,沖縄の生産力は成長せずに輸入超過の状態だった。戦後沖縄の米軍統治下における高度経済成長は,日本の高度経済成長と同時進行ではあるものの収支のバランスや生産力の面では全く異なるものだった。民俗学からの高度経済成長の研究を進めるため,当事者たる人々自らが記録した字誌・門中誌などの資料を参照し,戦争・戦後体験の記述から当時の生活を知ることを試みた。まず軍に接収されたシマ(村落)について,返還されても帰れなかったシマ,返還後に帰れたシマ,いまだに帰れなくとも人間関係の維持に取り組んでいるシマから,人々が置かれた状況下で生活を取り戻したことを今回は土地を中心に論じた。次に,戦後の復興期から経済成長期に門中の団体が実施した戦災後の墓の再建を分析した。それは戦前以来の祖先祭祀の再開であり,生き残った人間関係の構築であり,亡くなった戦死者の供養にもつながる事業だった。本稿では,戦後間もなくの墓の「移葬」(1952年)と「墓地修復事業」(1953年),那覇市の都市計画による墓の「移転」(1954年,1951年~55年),「遷葬」と偉人の顕彰(1955年~58年),門中有志の寄付による墓の「修復・改修」(1958年,1970年)の7事例を挙げた。祖先祭祀の中核となる墓所の再建は土木工事をともなうため門中で資金を集めることが必要であり,その実施に向けてそれぞれの事情や苦労がうかがえた。復帰以降も今日に至るまで,門中にとって大きな事業である墓地の改修という事例は,沖縄の戦後史・現代史,そして民俗学の研究・調査にとって多くの可能性を抱く考察対象である。

This paper reviews previous studies on the post-World War II history of Okinawa to examine its rapid economic growth at the time of its occupation by the US Forces and analyses its reconstruction before its reversion to Japan by using the ratio of its vehicle ownership rate (number of vehicles divided by population)to the national average as an indicator. While being occupied by the US Forces, Okinawa imported daily commodities and automobiles from the main islands of Japan. As the costs were covered by profits from military bases, the production capacity of Okinawa did not grow, leading to trade deficits. Thus, although the rapid economic growth of Okinawa under the US occupation kept pace with that of Japan, these two economies were totally different in terms of their productivity and balance of trade.This research takes an ethnographic approach to analyze the rapid economic growth, reviewing Okinawan community and family chronicles compiled by community and family members themselves and reconstructing their lives from their descriptions of their experiences during and after the war. First, this paper discusses land-based livelihood restoration by comparing the following three types of communities seized by the US Forces: (i) those not returned after the reversion; (ii) those returned after the reversion; and (iii) those not returned but maintaining personal ties.Then, this study analyses the graves rebuilt by family-based organizations from the post-war reconstruction to the rapid economic growth period. It was a restart of ancestor-worship rituals that had been discontinued since the start of the war, relationship building between survivors, and memorial services for the war dead. This paper uses the following seven examples as case studies: (i) the relocation of graves soon after the end of the war (1952); (ii) the graveyard reconstruction project (1953); (iii) (iv) the grave relocation projects implemented under the urban planning of Naha City (1954, 1951-1955); (v) the transfer of graves and the public honoring of great figures (1955- 1958); (vi) (vii) the grave repair and restoration projects supported by donations from families (1958, 1970). Although the rebuilding of graves was placed at the core of ancestor worship, the implementation processes were different and difficult as the engineering works required fundraising from surviving families.Even after the reversion of Okinawa to Japan, the reconstruction of graves has remained important to Okinawan families up to the present day. This issue is open to further consideration and discussion from the viewpoint of the post-war and contemporary history of Okinawa and from an ethnographic perspective.

source:https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun9/index.html#no207

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