An Empirical Study on Ethics Continuing Education for Helathcare Provider in Pediatric Medicine

About this project

Japan Grant Number
JP19K10993
Funding Program
Grants-in-Aid for Scientific Research
Funding organization
Japan Society for the Promotion of Science
Project/Area Number
19K10993
Research Category
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Allocation Type
  • Multi-year Fund
Review Section / Research Field
  • Basic Section 58070:Lifelong developmental nursing-related
Research Institution
  • Juntendo University
Project Period (FY)
2019-04-01 〜 2022-03-31
Project Status
Completed
Budget Amount*help
4,290,000 Yen (Direct Cost: 3,300,000 Yen Indirect Cost: 990,000 Yen)

Research Abstract

高度先進医療により医療機器を装着して療養する子どもが増え、病態の安定に伴い、退院して在宅療養移行事例も増えているが、退院に向けた家族の意思決定は困難を極め、医療従事者の苦悩も拭えない。また、学童思春期の子どもの治療拒否も多く、治療開始も困難である。倫理的諸問題に対して、医療従事者の倫理継続教育は存在せず、医療従事者個人の判断に任せられている。そこで本研究は、過去に医療従事者が困難を極めた事例集、必要な倫理継続教育と教材について医療従事者を対象に事前調査する。そして、困難感を改善する倫理継続教育と教材テキスト、e-learning教材を開発してプログラムを介入し、効果的か否かの仮説を検証する。

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