Research on the Articulation and Quality Assurance System of Pupil from Diverse Educational Background between High School and University
-
- Hanai Wataru
- Principal Investigator
- 九州大学
About this project
- Japan Grant Number
- JP19K14144
- Funding Program
- Grants-in-Aid for Scientific Research
- Funding organization
- Japan Society for the Promotion of Science
- Project/Area Number
- 19K14144
- Research Category
- Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
- Allocation Type
-
- Multi-year Fund
- Review Section / Research Field
-
- Basic Section 09020:Sociology of education-related
- Research Institution
-
- Kyushu University
- The National Center for University Entrance Examinations
- Project Period (FY)
- 2019-04-01 〜 2023-03-31
- Project Status
- Completed
- Budget Amount*help
- 2,080,000 Yen (Direct Cost: 1,600,000 Yen Indirect Cost: 480,000 Yen)
Research Abstract
本研究の目的は、国内外からの多様な学習背景を持つ生徒の円滑な高大接続を推進及びその質保証制度の実態と課題を明らかにすることである。 本研究では国内における多様な資格の整理、審査、認証評価を通じた高大接続を試みているイギリスの制度に着目して考察する。それにより、今後日本において現在進められている高大接続改革における多面的・総合的な評価に基づく高大接続制度を設計する上での示唆を得たい。さらに、今後労働人口が減少する中で、海外からの職業資格を利用した労働市場への参入の際に、本研究で明らかにしようとしている資格認証評価制度は、各資格の真価を認証し、高度人材を獲得や確保を考える上でも重要となる。
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1040000782021848960
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- KAKEN