Development of word learning based on estimation of others' intended actions: An extension of social pragmatic approach

About this project

Japan Grant Number
JP20H01763
Funding Program
Grants-in-Aid for Scientific Research
Funding organization
Japan Society for the Promotion of Science
Project/Area Number
20H01763
Research Category
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Allocation Type
  • Single-year Grants
Review Section / Research Field
  • Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research Institution
  • Tokyo Denki University
Project Period (FY)
2020-04-01 〜 2023-03-31
Project Status
Completed
Budget Amount*help
15,470,000 Yen (Direct Cost: 11,900,000 Yen Indirect Cost: 3,570,000 Yen)

Research Abstract

他者の行為は、他者に何らかの情報を与えるだけでなく、その行為のあり方が合理性の観点から見て妥当か逸脱があるかという、合理性の観点からも評価されていると考えられる。行為者の何らかの意図がそこから推測される可能性が高く、子どもが何事か価値あることを大人から学べる可能性がある。「他者行為の見積もりはいかに可能となり、意図推測に結びつき、語の学習が可能となるのか?」が本研究の核心となる問いである。 実験では大人が無理して事物へ手を伸ばす様子や、ボタンを押せない様子を示し、子どもに新奇な語を使って依頼を行う。他者行為の評価を通して意図推測を行い、新たな語の意味の推測につなげる乳幼児の能力を明らかにする。

Related Articles

See more

Related Data

See more

Related Books

See more

Related Dissertations

See more

Related Projects

See more

Related Products

See more
Back to top