Advancing Social Science through Market Design and its Practical Implementation

About this project

Japan Grant Number
JP21H04979
Funding Program
Grants-in-Aid for Scientific Research
Funding organization
Japan Society for the Promotion of Science
Project/Area Number
21H04979
Research Category
Grant-in-Aid for Scientific Research (S)
Allocation Type
  • Single-year Grants
Review Section / Research Field
  • Broad Section A
Research Institution
  • The University of Tokyo
Project Period (FY)
2021-07-05 〜 2026-03-31
Project Status
Granted
Budget Amount*help
186,810,000 Yen (Direct Cost: 143,700,000 Yen Indirect Cost: 43,110,000 Yen)

Research Abstract

本研究では、人やモノを「適材適所」にうまく配分するという社会の基本問題を解決するために、新たな制度の実行プロトコルを最新理論に基づいて設計する。さらにこれらを現実の社会で実用化し、待機児童数の削減などの重要問題を解決してゆく。制度の設計・社会実装・評価のために経済理論、アルゴリズム、人工知能、データサイエンスなどの関係分野のトップ研究者をそろえ、「真の意味での文理融合」を実現する。新たに設立された東京大学マーケットデザインセンターを、本研究のためのインフラとして活用し、研究成果を実用化により社会に還元し、そこから得られたフィードバックによって最先端の知見をさらに切り拓いてゆく。

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