Advancing Social Science through Market Design and its Practical Implementation
About this project
- Japan Grant Number
- JP21H04979
- Funding Program
- Grants-in-Aid for Scientific Research
- Funding organization
- Japan Society for the Promotion of Science
- Project/Area Number
- 21H04979
- Research Category
- Grant-in-Aid for Scientific Research (S)
- Allocation Type
-
- Single-year Grants
- Review Section / Research Field
-
- Broad Section A
- Research Institution
-
- The University of Tokyo
- Project Period (FY)
- 2021-07-05 〜 2026-03-31
- Project Status
- Granted
- Budget Amount*help
- 186,810,000 Yen (Direct Cost: 143,700,000 Yen Indirect Cost: 43,110,000 Yen)
Research Abstract
本研究では、人やモノを「適材適所」にうまく配分するという社会の基本問題を解決するために、新たな制度の実行プロトコルを最新理論に基づいて設計する。さらにこれらを現実の社会で実用化し、待機児童数の削減などの重要問題を解決してゆく。制度の設計・社会実装・評価のために経済理論、アルゴリズム、人工知能、データサイエンスなどの関係分野のトップ研究者をそろえ、「真の意味での文理融合」を実現する。新たに設立された東京大学マーケットデザインセンターを、本研究のためのインフラとして活用し、研究成果を実用化により社会に還元し、そこから得られたフィードバックによって最先端の知見をさらに切り拓いてゆく。
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1040007216637490432
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- KAKEN