Redefinition of "School" triggered by COVID-19 Pandemic: Examination of school reopening process

About This Project

Japan Grant Number
JP21K18517 (JGN)
Funding Program
Grants-in-Aid for Scientific Research
Funding Organization
Japan Society for the Promotion of Science

Kakenhi Information

Project/Area Number
21K18517
Research Category
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
Allocation Type
  • Multi-year Fund
Review Section / Research Field
  • Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research Institution
  • Kyushu University
Project Period (FY)
2021-07-09 〜 2025-03-31
Project Status
Granted
Budget Amount*help
6,370,000 Yen (Direct Cost: 4,900,000 Yen Indirect Cost: 1,470,000 Yen)

Research Abstract

近代日本に輸入された<学校>は規律・訓練装置、特定文化を序列づけるメカニズム、<善きもの>とする自明視、不平等を固定化する階層の再生産装置、学習内容の形骸化、主体形成を阻害する「教師―生徒関係」、教育病理現象などの観点から批判は展開されてきたが、当事者からの<学校>像の揺らぎに対する葛藤や<学校>の未来像は可視化されていない。パンデミックとなった世界規模の危機に晒された全国各地の<学校>が当事者として何を考え、どう振る舞ったか、何を思ったか、そうした呟きの中から、揺らぎ続けている<学校>の新たな役割(効率主義を越えて共生社会を目指す学校像)を再定義しようとするところに本研究の萌芽的挑戦がある。

Related Articles

See more

Related Data

See more

Related Books

See more

Related Dissertations

See more

Related Projects

See more

Related Products

See more

Details 詳細情報について

Back to top