受講生の言語的多様性を活かした日本語教師養成モデルの提案と検証

About this project

Japan Grant Number
JP24K03980
Funding Program
Grants-in-Aid for Scientific Research
Funding organization
Japan Society for the Promotion of Science
Project/Area Number
24K03980
Research Category
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Allocation Type
  • Multi-year Fund
Review Section / Research Field
  • Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research Institution
  • Kobe University
Project Period (FY)
2024-04-01 〜 2028-03-31
Project Status
Granted
Budget Amount*help
4,680,000 Yen (Direct Cost: 3,600,000 Yen Indirect Cost: 1,080,000 Yen)

Research Abstract

本研究では、日本語教師養成プログラムの受講者の言語的多様性に着目し、日本語母語・日本語非母語話者それぞれの特性を活かした日本語教師養成のモデルを提案し、その効果を検証する。具体的には次のような3段階で以上の目的を達成する。現行の日本語教師養成の指針では非母語話者教師の特性を活かすという視点が欠如していることから、非母語話者教師の特性を活かした教師養成モデルに必要な要素を明らかにする(Phase1)。その研究成果及び「高度専門的教師」「自律型教師」「協働型教師」養成に関する先行研究をふまえながら、養成モデルを作成する(Phase2)。作成したモデルの実効性や効果を実証する(Phase3)。

Related Articles

See more

Related Data

See more

Related Books

See more

Related Dissertations

See more

Related Projects

See more

Related Products

See more

Details 詳細情報について

Back to top