国内日本語教師における労働問題解決とキャリア形成を阻害するジェンダー的要因の解明

About this project

Japan Grant Number
JP24K16113
Funding Program
Grants-in-Aid for Scientific Research
Funding organization
Japan Society for the Promotion of Science
Project/Area Number
24K16113
Research Category
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
Allocation Type
  • Multi-year Fund
Review Section / Research Field
  • Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research Institution
  • Ritsumeikan University
Project Period (FY)
2024-04-01 〜 2027-03-31
Project Status
Granted
Budget Amount*help
1,690,000 Yen (Direct Cost: 1,300,000 Yen Indirect Cost: 390,000 Yen)

Research Abstract

これまでの日本語教師の労働に関わる研究では、日本語教師の長期的なキャリア形成を阻害する要因として、女性の性別役割規範との関わりが指摘されているが、「女性であること」が具体的にどのような阻害要因になっているかは未だ明らかになっていない。そこで本研究では日本語教師を対象にインタビュー調査を行い、性別役割規範とキャリアの決定、継続、中断、断念との関係を明らかにし、国内日本語教師の労働環境の改善と待遇条件の見直しについての具体的なアプロー チを提言する。

Related Articles

See more

Related Data

See more

Related Books

See more

Related Dissertations

See more

Related Projects

See more

Related Products

See more

Details 詳細情報について

Back to top