- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- 【Updated on June 30, 2025】Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Clarification of uncertainty in ultimate strength of ship structure by developing integrated analysis system of construction, strength and reliability
-
- Ikushima Kazuki
- Principal Investigator
- 大阪公立大学
-
- 辰巳 晃
- Co-Investigator
- 大阪大学
-
- 藤 公博
- Co-Investigator
- 九州大学
-
- 小森山 祐輔
- Co-Investigator
- 国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所
About This Project
- Japan Grant Number
- JP20H02375 (JGN)
- Funding Program
- Grants-in-Aid for Scientific Research
- Funding Organization
- Japan Society for the Promotion of Science
Kakenhi Information
- Project/Area Number
- 20H02375
- Research Category
- Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
- Allocation Type
-
- Single-year Grants
- Review Section / Research Field
-
- Basic Section 24020:Marine engineering-related
- Research Institution
-
- Osaka Metropolitan University
- Osaka Prefecture University
- Project Period (FY)
- 2020-04-01 〜 2023-03-31
- Project Status
- Completed
- Budget Amount*help
- 17,550,000 Yen (Direct Cost: 13,500,000 Yen Indirect Cost: 4,050,000 Yen)
Research Abstract
本研究では、溶接変形や残留応力が船体最終強度に及ぼす影響を明らかにするために、まず、船体ブロック建造工程の溶接力学解析が可能な超大規模高速解析手法を独自の理想化陽解法FEMを基に構築し、さらに、最終強度解析の高速化についても検討する。そして、溶接力学解析と最終強度解析を統合した解析手法を開発する。さらに、信頼性解析手法を導入することで建造・強度・信頼性の一貫解析を実現し、溶接や材料強度の不確実性の影響を損傷確率の観点から明らかにすることを目的とする。本研究の成果は、溶接や材料強度の最終強度に対する不確実性を明確化し、バラツキを考慮した新しい船体構造設計規則につながる。