通級による指導の体験学習を含む発達障害に関する障害理解教育授業プログラムの開発

  • 安里 健志
    Principal Investigator
    大和高田市立浮孔西小学校

About this project

Japan Grant Number
JP23H05106
Funding Program
Grants-in-Aid for Scientific Research
Funding organization
Japan Society for the Promotion of Science
Project/Area Number
23H05106
Research Category
Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists
Allocation Type
  • Single-year Grants
Review Section / Research Field
  • 1190:Special needs education-related
Research Institution
  • 大和高田市立浮孔西小学校
Project Period (FY)
2023-04-01 〜 2024-03-31
Project Status
Granted
Budget Amount*help
470,000 Yen (Direct Cost: 470,000 Yen Indirect Cost: 0 Yen)

Research Abstract

本研究は、通級指導担当教員が小学校通常学級において実施する「発達障害に関する障害理解教育」授業プログラムの開発を目的とする。昨年度の科研費助成(22H04133)では、通級指導の体験学習を含む障害理解教育を実施して一定の成果が見られたものの、障害理解教育に関しては課題が残る実践となった。本研究では、それら課題を踏まえた授業プログラムを開発することで、通級指導担当教員が担う障害理解教育の授業プログラムの提案を行う。

Related Articles

See more

Related Data

See more

Related Books

See more

Related Dissertations

See more

Related Projects

See more

Related Products

See more

Details 詳細情報について

Back to top