通級による指導の体験学習を含む発達障害に関する障害理解教育授業プログラムの開発
-
- 安里 健志
- Principal Investigator
- 大和高田市立浮孔西小学校
About this project
- Japan Grant Number
- JP23H05106
- Funding Program
- Grants-in-Aid for Scientific Research
- Funding organization
- Japan Society for the Promotion of Science
- Project/Area Number
- 23H05106
- Research Category
- Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists
- Allocation Type
-
- Single-year Grants
- Review Section / Research Field
-
- 1190:Special needs education-related
- Research Institution
-
- 大和高田市立浮孔西小学校
- Project Period (FY)
- 2023-04-01 〜 2024-03-31
- Project Status
- Granted
- Budget Amount*help
- 470,000 Yen (Direct Cost: 470,000 Yen Indirect Cost: 0 Yen)
Research Abstract
本研究は、通級指導担当教員が小学校通常学級において実施する「発達障害に関する障害理解教育」授業プログラムの開発を目的とする。昨年度の科研費助成(22H04133)では、通級指導の体験学習を含む障害理解教育を実施して一定の成果が見られたものの、障害理解教育に関しては課題が残る実践となった。本研究では、それら課題を踏まえた授業プログラムを開発することで、通級指導担当教員が担う障害理解教育の授業プログラムの提案を行う。
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1040295802078838912
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- KAKEN