The content of administrative tasks and the formation of work performance skills of Japanese-language teachers by workplace category

About this project

Japan Grant Number
JP24K03985
Funding Program
Grants-in-Aid for Scientific Research
Funding organization
Japan Society for the Promotion of Science
Project/Area Number
24K03985
Research Category
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Allocation Type
  • Multi-year Fund
Review Section / Research Field
  • Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research Institution
  • Teikyo University
Project Period (FY)
2024-04-01 〜 2027-03-31
Project Status
Granted
Budget Amount*help
4,680,000 Yen (Direct Cost: 3,600,000 Yen Indirect Cost: 1,080,000 Yen)

Research Abstract

多様な職場区分で実施される日本語教育の現場では、日々の教育実践の上で不可欠な管理運営業務が行われている。本研究では、まず大規模に展開されている日本語学校の教師に対して質問紙調査を行い、管理運営業務の特徴を明らかにする。その上で他の職場区分(大学・地域の日本語教室・海外派遣)の日本語教師に対する調査を実施し、それぞれの区分の特徴と共通点を探る。また、管理運営業務の変化と同業務を遂行する力量形成について経験のある日本語教師への面接調査等を行う。それにより、日本語教師養成課程や現職者研修で利用するための体系的・俯瞰的に管理運営業務を示す資料を作成する。

Related Articles

See more

Related Data

See more

Related Books

See more

Related Dissertations

See more

Related Projects

See more

Related Products

See more

Details 詳細情報について

Back to top