A Study on the View of Life and Death in the Modern Art : With special Reference to Vanitas Representations
-
- Kagawa Mayumi
- Principal Investigator
- 武蔵大学
-
- 石田 圭子
- Co-Investigator
- 神戸大学
-
- ゴツィック マーレン
- Co-Investigator
- 福岡大学
-
- 岡添 瑠子
- Co-Investigator
- 早稲田大学
-
- 仲間 裕子
- Co-Investigator
- 立命館大学
-
- 結城 円
- Co-Investigator
- 九州大学
-
- 鈴木 賢子
- Co-Investigator
- 京都芸術大学
About this project
- Japan Grant Number
- JP20H01206
- Funding Program
- Grants-in-Aid for Scientific Research
- Funding organization
- Japan Society for the Promotion of Science
- Project/Area Number
- 20H01206
- Research Category
- Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
- Allocation Type
-
- Single-year Grants
- Review Section / Research Field
-
- Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
- Research Institution
-
- Musashi University
- Project Period (FY)
- 2020-04-01 〜 2024-03-31
- Project Status
- Completed
- Budget Amount*help
- 17,030,000 Yen (Direct Cost: 13,100,000 Yen Indirect Cost: 3,930,000 Yen)
Research Abstract
近現代の欧米や日本の美術作品のなかで、「生に終わりがあること」「生の儚さ、うつろいやすさ」の観念がどのように表現されているかを、17世紀オランダの「ヴァニタス」絵画の定型表現や、疫病の流行から生まれた「死の舞踏」などを手掛かりに明らかにする。美術の伝統的な図像が、現代にどのように「回帰」し、変化をとげているのか。死を意識した人生観である「ヴァニタス」は、複雑な時間意識の構造をもっており、メランコリーや憂鬱にも、また限りある生を味わいつくそうとする高揚感にもつながる。ドイツで進められている同テーマの研究プロジェクトと交流しながら、西洋と日本の死生観の表現における共通点と相違点をさぐる。