発達障害児の支援格差とその社会的要因に着目した実証研究

About this project

Japan Grant Number
JP23K02219
Funding Program
Grants-in-Aid for Scientific Research
Funding organization
Japan Society for the Promotion of Science
Project/Area Number
23K02219
Research Category
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Allocation Type
  • Multi-year Fund
Review Section / Research Field
  • Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research Institution
  • Tokyo Seitoku University
Project Period (FY)
2023-04-01 〜 2028-03-31
Project Status
Granted
Budget Amount*help
4,680,000 Yen (Direct Cost: 3,600,000 Yen Indirect Cost: 1,080,000 Yen)

Research Abstract

1990年代以降、我が国の発達障害児・者の支援は医療、教育、司法、福祉、労働などの領域で拡充されており、早期発見と生涯にわたる継続的な支援が目指されている。しかしながら、これらの目標を達成することは容易ではない。なぜならば、発達障害児の支援状況は、親の社会階層、家庭環境、労働環境、社会的支援、情報量などの社会的要因によって規定されている可能性があるからである。そこで本研究は①発達障害児支援における社会的格差の実態を把握し、支援ネットワークからこぼれ落ちてしまう発達障害児の特徴を明らかにする。そのうえで、②現行の支援政策が抱える問題点について指摘し、格差縮小のための対策について検討する。

Related Articles

See more

Related Data

See more

Related Books

See more

Related Dissertations

See more

Related Projects

See more

Related Products

See more

Details 詳細情報について

Back to top