教職における性別職務分離の実証的研究―小学校と特別支援学校に着目して―

About this project

Japan Grant Number
JP24K00384
Funding Program
Grants-in-Aid for Scientific Research
Funding organization
Japan Society for the Promotion of Science
Project/Area Number
24K00384
Research Category
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Allocation Type
  • Multi-year Fund
Review Section / Research Field
  • Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research Institution
  • Hokkaido University of Education
Project Period (FY)
2024-04-01 〜 2028-03-31
Project Status
Granted
Budget Amount*help
16,510,000 Yen (Direct Cost: 12,700,000 Yen Indirect Cost: 3,810,000 Yen)

Research Abstract

本研究の目的は、「日本の学校における女性管理職が少ないのはなぜか」という学術的問いに対し、女性が多いにもかかわらず、その母数に比して特異に女性校長比率が低い小学校と特別支援学校に着目し、教職における性別職務分離の実態を明らかにすることである。 女性が多い校種における性別職務分離の実相を捉えるため、本研究では管理職に至る前の「ミドルリーダー期」の教員に焦点をおき、女性の教員が多いのにもかかわらず校長が少ない5つの県に特に着目してインタビュー調査を行う。これにより、教員個々の意欲や適性の問題として把握されがちな言説に隠れて見えにくい、ジェンダーによる分離と格差形成のメカニズムを捉えることを試みる。

Related Articles

See more

Related Data

See more

Related Books

See more

Related Dissertations

See more

Related Projects

See more

Related Products

See more

Details 詳細情報について

Back to top