- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- 【Updated on June 30, 2025】Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
子育て期にある日本語教師の専門性発達プロセス解明のための研究
About This Project
- Japan Grant Number
- JP25K04211 (JGN)
- Funding Program
- Grants-in-Aid for Scientific Research
- Funding Organization
- Japan Society for the Promotion of Science
Kakenhi Information
- Project/Area Number
- 25K04211
- Research Category
- Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
- Allocation Type
-
- Multi-year Fund
- Review Section / Research Field
-
- Basic Section 02090:Japanese language education-related
- Research Institution
-
- Momoyama Gakuin University
- Project Period (FY)
- 2025-04-01 〜 2029-03-31
- Project Status
- Granted
- Budget Amount*help
- 4,550,000 Yen (Direct Cost: 3,500,000 Yen Indirect Cost: 1,050,000 Yen)
Research Abstract
多くの女性が活躍する日本語教育分野で、子育て期の日本語教師が困難や葛藤を感じつつも、専門性を発達させていくことが、教師不足と教育の質の維持・向上の鍵を握っている。本研究の目的は、子育て期の日本語教師が抱える困難や葛藤、および子育て期における教師としての専門性発達プロセスを解明することである。そのために、語り聴く場の実施とオートエスノグラフィの記述、さらにTEAを採用して調査をする。本研究を通して、子育て期にある日本語教師の専門性発達の全体像を把握することを目指す。
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1040585407814314368
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- KAKEN