〈新たな地域社会を創る〉公設日本語学校の役割と機能に関する基礎的研究

About this project

Japan Grant Number
JP24K03974
Funding Program
Grants-in-Aid for Scientific Research
Funding organization
Japan Society for the Promotion of Science
Project/Area Number
24K03974
Research Category
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Allocation Type
  • Multi-year Fund
Review Section / Research Field
  • Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research Institution
  • Tohoku University
Project Period (FY)
2024-04-01 〜 2029-03-31
Project Status
Granted
Budget Amount*help
4,680,000 Yen (Direct Cost: 3,600,000 Yen Indirect Cost: 1,080,000 Yen)

Research Abstract

本研究では公設日本語学校が果たす役割と機能の可能性を宮城県発のモデルとして提示することを目的とする。具体的には公設日本語学校が開設される地域の多文化共生の現状・課題・目標を明らかにした上で(研究1)、公設日本語学校が開校される前、開校された後の地域社会の変容を質的・量的調査をもとに分析し(研究2)、最終成果として地域づくりにおいて公設日本語学校が持つ役割と機能のモデルを示す(研究3)。人口減が加速する中、公設日本語学校と多文化共生のまちづくりに焦点を当てた本研究は、日本語教育を核とした新たな地域社会形成のモデル構築に寄与する基礎研究として位置づけられる。

Related Articles

See more

Related Data

See more

Related Books

See more

Related Dissertations

See more

Related Projects

See more

Related Products

See more

Details 詳細情報について

Back to top