Construction of a maneuvering motion model for ships navigating through canals, based on flow field simulation.

About this project

Japan Grant Number
JP24K01104
Funding Program
Grants-in-Aid for Scientific Research
Funding organization
Japan Society for the Promotion of Science
Project/Area Number
24K01104
Research Category
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Allocation Type
  • Multi-year Fund
Review Section / Research Field
  • Basic Section 24020:Marine engineering-related
Research Institution
  • National Institute of Maritime, Port and Aviation Technology
Project Period (FY)
2024-04-01 〜 2027-03-31
Project Status
Granted
Budget Amount*help
17,290,000 Yen (Direct Cost: 13,300,000 Yen Indirect Cost: 3,990,000 Yen)

Research Abstract

運河のような狭水路内での船舶操縦運動を記述する、新しい数学モデルの構築を行う。研究成果から、外力(潮流・風圧力等)下における操舵・針路保持等の操縦運動シミュレーションを可能にし、数値流体シミュレーション・水槽試験により検証する。 狭水路内の操縦運動モデルでは、開水域で使われる横流れ角・回頭角速度・舵角に加え、水路内における左右位置等を考慮し、膨大なパラメータ数が必要と想定される。これを効率的に行うため、モデル式導出や操縦シミュレーション検証に、水槽模型試験と共にCFDを広く活用する。 最終的には、外力下での針路保持や運河進入の可否判断という航行時の現実的な問題に対応できる技術体系構築を目標とする。

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