看護学生による教育・指導技術の体験学習効果

書誌事項

タイトル別名
  • Practical experience of education for health by nursing students

この論文をさがす

抄録

基礎看護学IIIの授業において時間的に実施できなかった教育・指導技術の体験学習を,1999年度および2000年度の学生に対し夏期期間中に学生の家庭あるいは周辺の,健康に問題をかかえた,たとえば両親,きょうだい,友人を対象として実施させた。その結果,全般的にこの体験学習を肯定的に受け止めた学生が多く学習効果どして意義があった。しかし,この体験学習のいくつかの内容に対する反応については1999年度生と2000年度生の間には差が認められた。それは,1999年度の学生の学習成果を前もって説明を受けた2000年度の学生は,体験学習に対する準備ができた結果であると考えられる。

Due to the short of time "Practical experiences of education for health," a part of the subject "Basic nursing techniques" for the second year students is not possible to complete in the limit of the semester. This course was carried out during the summer vacation for the students of 1999 and 2000. The objects of their practical experiences were their parents, brothers, sisters and friends. The data were subjected to analysis and it was found that the majority of the students considered its merit. Thus, we conclude that the course during summer vacation is an effective education for the nursing students. However the students of 2000 showed more active attitude than those of 1999, probably because the former was given information on the experiences of the students of 1999 in advance to their practice.

14

KJ00002368565

P

原著

Original Paper

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ