大量死と敗戦 : 「戦記もの」を書くということ

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Other Title
  • タイリョウシ ト ハイセン センキモノ オ カク トイウコト
  • Publications of War Memoirs as Paper Cenotaphs : Mass Death and the Defeat :The Meaning of Writing War Memoirs

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Abstract

徴兵によって戦地に赴いた一般兵士らが書いた「戦記もの」は、フィリピン戦線関係だけで1300点を超える。書かれた一因に、出征前に描いた戦没者の名誉や顕彰・慰霊と、敗戦後の冷遇の現実とのあいだに大きなギャップがあったためと考えられる。そのことを実証するために、1300点余の「戦記もの」の現物確認をしたうえで、目録、索引(人名、地名、事項)を作成し、さらに医師で詩人の丸山豊の「戦記もの」を事例に考察を深めた。丸山が体験したビルマ・雲南戦線は、フィリピン戦線同様、激戦地で大量の戦病没者を出し、敗戦後の収容所で現地住民から罵声を浴びせられた。その結果、つぎのようなことが明らかになった。「紙碑」として、つぎつぎに「戦記もの」が書かれた背景には、「玉砕」し「英霊」として祀られた戦没者の死を無駄にしてはいけないという「平和」への願いがあった。しかし、これらの3つのことば、「玉砕」「英霊」「平和」が軽々しく使われることに、実際の戦場体験者は違和感をおぼえた。「不義の戦争」のために、ろくに戦わずに無惨な病死をした者を大量に見、敗戦によってその死が「犬死に」でなかったことを説明できないだけに、体験者は戦争のトラウマから解放されることはなかった。そして、なんとも説明のしようのない罪悪感に苛まされ、それから逃れる一手段として「戦記もの」を書いた。

War memoirs by ordinary soldiers on the Philippines alone numbered more than 1,300. What motivated the publication of such a vast number of memoirs? Was it because there was such a wide gap between the soldiers' expectations and the reality they had to face upon returning to their home country after the war? Did they expect to be honored and publicly recognized for their service and sacrifices? Were these expectations in sharp contrast with the reality of cold treatment? Were there other reasons and motives? This paper tried to answer these questions by looking into what the respective authors tried to express through writing and publishing their war memoirs. War memoirs can be called "paper cenotaphs.” People wrote them wishing for "heiwa" [peace] so that the deaths of those who were deified as "e'irei" [souls of the dead soldiers] and who died a "gyokusai" [dying a hero's death] won't be forgotten. If these three words are used without much thought, the war survivors cannot help but feel alienated. The war survivors have never been freed from the trauma of the war because they witnessed the mass deaths including those who died of illness before they even engaged in fighting and because they were not able to say these deaths were not in vain, for they had fought in nothing but an "unjust war."

Journal

  • 人文研究

    人文研究 63 87-107, 2012-03

    大阪市立大学大学院文学研究科

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