<Articles> A Study to Develop a Phonetic-Focused Listening Test: A Pilot Study Based on Dictation and Interview

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  • <論文>音声に特化したリスニングテスト作成の基礎研究―ディクテーションとインタビューによる予備調査―
  • オンセイ ニ トッカ シタ リスニングテスト サクセイ ノ キソ ケンキュウ : ディクテーション ト インタビュー ニ ヨル ヨビ チョウサ

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[概要] 本研究では, 現状のリスニングテストでは見過ごされている音声的な要素(音素・音節・語彙の知覚など)を洗い出し, 音声面に特化したリスニングテストを作成するための基礎データを集めることを目的とした. 手法としては, いわゆるリスニングテストで同じスコアの学習者を2グループ各3名ずつ実験協力者に選び, ディクテーション・インタビュー課題を用いた調査を行った. 詳細なデータを集めた. その結果, いわゆるリスニングテストで同程度の習熟度と判定される学習者間であっても聞き間違いのパターンには違いが見られた. [Abstract] Listening comprehension comprises various processes, such as sound perception, phonological decoding, lexical access, syntactical processing, and so on. Because of this complexity, it is improbable that the identical score on one common listening proficiency test marked for different test takers predicts their similar level of sub-listening skills. Based on the above assumptions, the following research question was used to guide the study: (1) Does the typical listening comprehension test, which is composed of multiple choice comprehension questions, predict learners' sub-skills of listening comprehension ? (2) If it does not, what kind of differences can we observe between learners of equivalent listening ability ? Based on the result of dictation tasks and interview with the participants, no predictability of listening test was observed on listening sub-skills.

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