サービスラーニングの導入に向けた「障害児者の防災教育プログラム開発プロジェクト」の試みと「学習成果」、「振り返り」と「参加の質」の観点からの批判的考察

書誌事項

タイトル別名
  • A project for the development of a disaster prevention model for individuals with disabilities and a critical analysis of learning outcome, student reflection, and participation in preparation for the implementation of service learning in the curriculum
  • サービスラーニング ノ ドウニュウ ニ ムケタ ショウガイジシャ ノ ボウサイ キョウイク プログラム カイハツ プロジェクト ノ ココロミ ト ガクシュウ セイカ フリカエリ ト サンカ ノ シツ ノ カンテン カラ ノ ヒハンテキ コウサツ

この論文をさがす

抄録

P(論文)

本論の目的は,近年注目を集める教育手法の一つであるサービスラーニングの授業への導入に向けた課題検討である。筆者が試行したプロジェクトの実施計画と実際を示し,先行研究をふまえて学習効果と振り返りの手法および参加の質という3点から批判的に検討した。その結果,第1に,主な学習効果として期待できるジェネリックスキルの習得と専門知識の深化については,プロジェクトの期間が長く複数のプログラムで異なる目標を設定することで,効果がぼやけるという課題があった。第2に,参加型アクションリサーチの手法を用いることで,振り返りには「話す」,「書く」に加え「為す」という方法を取り入れることとなった。学習効果があまり表れなかった専門知識の深化については「読む」という方法を取り入れることが効果的と考えられる。第3に,プログラムの内容,実施時期,時間帯等によって学生の参加率に違いがあった。参加を質・量ともに向上させるためには,参加学生の動機と支援の有無が影響すると考えられる。

The purpose of this study was to examine issues related to service learning, an educational method that has gained much attention in recent years, for implementation in the curriculum. Based on experiences gained from an experimental participation of social work students in the project, I critically examined the results from the viewpoints of learning outcome, reflection and participation. The results were as follows: 1) With regard to the acquisition of generic skills and the deepening of knowledge in the discipline, which were expected to increase as a learning outcome, results were diverse and unfocused as a result of the prolonged period of the project (2 years) and diversity of the goals over multiple programs; 2) Adapting participatory action research, student reflection involved `doing' in addition to `discussing' and `writing.' `Reading' is effective especially for deepening knowledge in the discipline and area which showed little improvement; and 3) Rates of student participation were different among groups depending on program content, period, times, etc. Quality and quantity of participation vary according to student motivation and support for the program.

収録刊行物

  • 教育総合研究叢書

    教育総合研究叢書 (2), 95-106, 2009-03

    三木 : 関西国際大学教育総合研究所

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ