書誌事項
- タイトル別名
-
- The scalings of study skills and study traits: the construction of a shortened version for student's scales
- ガクシュウ ギジュツ オヨビ ガクシュウ トクセイ ニ カンスル シャクドカ ノ ケンキュウ 1 ダイガクセイヨウ カンイバン シャクド ノ サクセイ
この論文をさがす
抄録
P(論文)
本研究は、広沢(2003)が作成した学習技術に関する質問紙(45項目)、および学習特性に関する質問紙(35項目)を用いて、大学生用の簡易版尺度を作成することを目的とするものである。大学生1,150名を対象に実施した調査データをもとに、主成分分析、GP分析などを用いて、最終的に23項目からなる学習技術尺度(α=.81)と19項目からなる学習特性尺度(α=.80)が作成され、十分な信頼性が得られた。また、妥当性に関しては、内容的妥当性と基準関連妥当性の点から吟味され、十分な妥当性が見出された。
This study has one purpose to construct of a shortened version for student's scales, using study skills questionnaires(45 items) and study traits questionnaires(35 items) by Hirosawa(2003). Two kinds of questionnaires were administered to undergraduate students( N=1,150). The results are as follows,1)Using principal components analysis on Study Skills Scale and Study Traits Scale, eight and seven reliable interpretable factors emerged.2)Using Good-Poor analysis on Study Skills Scale and Study Traits Scale, high levels of sensibility were founded. On this examination two scales had enough reliability and validity.
収録刊行物
-
- 教育総合研究叢書
-
教育総合研究叢書 (2), 71-82, 2009-03
三木 : 関西国際大学教育総合研究所
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050001202803386752
-
- NII論文ID
- 110007699472
-
- NII書誌ID
- AA12321947
-
- ISSN
- 18829937
-
- NDL書誌ID
- 10792558
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles