通常学級におけるインフォーマルアセスメントの有効性に関する考察2-描画と姿勢の観察から-

書誌事項

タイトル別名
  • A Study on the Concept of "Informal Assessment" in Usual Classes 2:From Drawing and Observation of Posture
  • ツウジョウ ガッキュウ ニ オケル インフォーマルアセスメント ノ ユウコウセイ ニ カンスル コウサツ 2 ビョウガ ト シセイ ノ カンサツ カラ

この論文をさがす

抄録

P(論文)

最近の小学校1 年生は不器用で,姿勢の維持ができない児童が多くみられる。また,発達障害児や「気になる子」だけではなく,全体的に描画は未熟な印象を受けることが多い。そこで小学校1 年生の人物画発達を調査し,姿勢の維持ができない児童との関係について検討した。対象は小学校1 年生に在籍する125 名で,グッドイナフ人物画知能検査行った。描かれた画は描画発達年齢を求め人物画知能(DAM-IQ)を算出した。対象児のうち行動観察で低緊張が認められる児童は102 名,で描画発達は遅れており平均DAM-IQ は80.4 で低値であった全体のDAM-IQ は平均83.6 であった。診断はないが行動や社会性に関して「気になる子」どもはいるが,今回は姿勢との関連に着目し,その原因や発達の詳細との関連なども検討し,今後のインフォーマルなアセスメントに必要があると考えられた。

As far as first grade elementary pupils are concerned, a lot of them are seen not to be able to maintain correct posture. In addition, only children with velopmental disabilities often get the impression of immature drawings. In this regard, the development of the first graders was investigated, and the relation to the child who was not able to maintain posture was examined. The subjects included 125 pupils who were registered as first grader in the elementary school, and an image intelligence test (DAM-IQ) was utilized. The subjects were asked to draw, and their image intelligence (DAM-IQ) was calculated. Of the total number of subjects, 102 were observed to have low tension behavior and delayed drawing development with an average DAM-IQ of 80. The low overall DAM-IQ value has an average of 83. 6. The focus of this study was related to posture and will consider including details and lated cause and development of informal assessment for future needs.

収録刊行物

  • 研究紀要

    研究紀要 12 25-35, 2011-03-31

    三木 : 関西国際大学

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ