Language learning strategies used by lower secondary school learners in a Japanese EFL context<sup>1</sup>
書誌事項
- タイトル別名
-
- Language learning strategies used by lower secondary school learners in a Japanese EFL context (post-print version)
この論文をさがす
説明
This paper reports on a research project that was developed and used to examine the strategy use of Japanese lower secondary school learners of English. In the first part of the project, a questionnaire was constructed by (1) selecting categories of strategy based on open-ended data and (2) applying a factor analysis to data collected from 315 learners. The factor analysis uncovered the types of strategies used by the learners inside and outside their classrooms. In the second part of the project, variables affecting learners’ strategy use were examined by employing a questionnaire developed for this purpose. The analyses indicated (1) that females reported more use of strategies than males, and (2) interestingly enough, that no positive relationship was found between English proficiency and strategy use. Interpretations of these findings and their implications are then discussed. 本論文では、日本人中学生のEFL学習方略の使用状況と、彼らの方略使用に影響を与える変数に関する研究を報告する。研究1では、まず、自由記述のデータをもとに質問紙の項目を精選し、予備調査を実施して、方略使用調査のための質問紙を作成した。次に、中学生315名を対象にその質問紙を実施し、本調査をおこなった。その結果、中学生が教室内・外で使用している方略の種類と使用実態が明らかにされた。続く研究2では、方略使用と学習者変数(ここでは性別と英語力)との関係を調査した。多変量分散分析をおこなった結果、性別によって方略の使用状況が異なっており、男子よりも女子生徒の方が教室内で方略を頻繁に使用していることなどがわかった。方略使用と英語力の関係については、多変量分散分析に加えて相関分析もおこなった結果、両者の間には正の相関が確認されないことが判明した。これらの結果を、近年の方略研究の文脈の中で議論し、最後に、これからの方略研究やEFL教育への示唆を提示している。
収録刊行物
-
- International Journal of Applied Linguistics
-
International Journal of Applied Linguistics 19 (2), 136-172, 2009
Wiley-Blackwell
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050001202913820928
-
- NII論文ID
- 120005686854
-
- HANDLE
- 10112/6360
-
- ISSN
- 14734192
- 08026106
-
- 本文言語コード
- en
-
- 資料種別
- journal article
-
- データソース種別
-
- IRDB
- CiNii Articles
- OpenAIRE