介護福祉学生の自己教育力に関する研究

書誌事項

タイトル別名
  • A Study on the Ability of Self- Education of the Care and Welfare Students
  • カイゴ フクシ ガクセイ ノ ジコ キョウイクリョク ニ カンスル ケンキュウ

この論文をさがす

説明

本研究は、介護福祉士養成校の在学生を対象に、自己教育力の横断的な調査を行った。介護福祉学生の自己教育力の構造を明らかにするため因子分析した結果、『目標意欲因子』・『プライド因子』・『自己肯定因子』・『行動統制喪失因子』・『内省因子』・『感情統制因子』・『発展意欲喪失因子』・『目標喪失因子』の8因子が抽出された。また、短大生は専門学校生より、自己教育力得点と、『自己肯定因子』の因子得点が高かった。反面、『発展意欲喪失因子』の因子得点も高かった。全学校の1年次生と2年次生では、『発展意欲喪失因子』・『目標喪失因子』共に、2年次生の方が得点が高かった。以上のことから、短大生の方が専門学校生より高い自己教育力を持っていると推測されるが、短大生・専門学校生共に、学年があがるに従って自己教育力が身についているとはいえなかった。

This study presents the result of the cross-sectional study of the care and welfare students on their ability of self-education. The results of the factor analysis to know the constitution of the ability of self-education are that eight factors of 'the goal desire factor' 'the pride factor' 'the self affirmation factor' 'the action control loss factor' 'the introspection factor' 'the feeling control factor' 'the development desire loss factor' 'the goal loss factor' were obtained. The points of the junior college students are higher in the ability of self-education, 'the self affirmation factor', and 'the development desire loss factor' in comparison with that of the professional school students. The points of 'the development desire loss factor' 'the goal loss factor' of second year students are higher than the first year students. It is conceivable that the junior college students have higher the ability of self-education than the professional school students from over. However, it is not able to say that the ability of self-education is acquired in accordance with the rise of the academic year, with both students.

6

KJ00004471106

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ