発達心理療法に基づくカウンセリング過程におけるマイクロカウンセリング技法意図 : クライエントの認知発達的水準とカウンセリングの効果

書誌事項

タイトル別名
  • ハッタツ シンリ リョウホウ ニ モトズク カウンセリング カテイ ニ オケル マイクロ カウンセリング ギホウ イト クライエント ノ ニンチ ハッタツテキ スイジュン ト カウンセリング ノ コウカ
  • Micro counseling skill's intention, client's cognitive developmental standard and effectiveness in the counseling stage based on developmental therapy

この論文をさがす

抄録

研究1では,カウンセリング過程におけるマイクロカウンセリング技法意図を調べた。被験者は,3段階のカウンセリング過程の内容をオーディオテープで聴き,各段階でのマイクロカウンセリング技法意図を評定した。研究2では,被験者は,3段階のカウンセリング過程を聴き,各段階でのクライエントの感覚運動的水準,具体操作的水準,形式操作的水準を評定した。研究3では,被験者はロールプレイを行い,各段階のカウンセリングの効果を評定した。結果は,初期段階では,カウンセラーがクライエントの話しを傾聴しようとする傾聴技法意図が,中期段階ではクライエントの焦点を肯定的な側面に向けさせようとする肯定的資質探求技法意図が,後期段階では,クライエントに自分の考えを探求させようとする自己探求促進技法意図が頻繁に生じた。その時,クライエントの感覚運動的水準が減少,具体操作的水準と形式操作的水準が増加し,カウンセリングの効果が高まることが示された。

First study was conducted to examine the counseling skill intentions of the counseling stage based on developmental therapy. The subjects listened to the counseling process which consisted of three stages of counseling. Then, the subjects rated the counseling skill intentions in each of the three stages on a 6-point-rating scale. Second study was conducted to examaine the client's cognitive developmental standard in each of the three stages on a 6-point-rating scale. The subjects listened to the three stages of counseling. Then, the subjects rated the client's sonsorimotor, concrete-operational cognitive developmental standard and formal-operational cognitive developmental standard in each of the three stages on a 6-point-rating scale. Third study was conducted to examine the effectiveness of counseling. The subjects played role of counselor or client in each of the three stages, and rated the effectiveness of counseling on 6-point-rating scale. The results were as follows. The counseling skill's intention of listening to the client's message was more frequent in the first stage. The counseling skill's intention for promoting the client to see her positive aspects was more frequent in the second stage. The counseling skill's intention for promoting the client to research her thinking was more frequent in the third stage. Then, the client's sensorimotor cognitive developmental standard was decreased and concrete-operational, formal-operational cognitive developmental standard were increased. At the same time, the effectiveness of the counseling stage was increased.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ