ヒトにとって死は不可避なのか(その2) ─臨床医学と形而上学の交差点─

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  • ヒト ニ トッテ シ ワ フカヒ ナ ノ カ(ソノ 2)リンショウ イガク ト ケイジジョウガク ノ コウサテン
  • Whether human death is inevitable (Part 2) : Intersection of clinical medicine and metaphysics

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おそらく, 多くの人々が考える自分の死とは, 主観的な体験としての自分のクオリアが消失する事態であろう. こ のクオリアは, 脳の活動にそのつど随伴して生起する. このことから, 死によって脳を含めた身体が崩壊するとき, クオリアも同時に「消失」するという考え方はごく自然なのかもしれない. しかし, クオリアは元来より, 1個2個 と数えることができるような数多性をもたず, また, 周囲との境界を作ることもない. よって, クオリアは世界に存 在する一般の個体のように「消失」することはない. 死に臨んでクオリアに生起することは, それまで高度に組織化 されて目まぐるしく変化をしていたクオリアが, 徐々に未分化な要素に解体されて変化も減少してゆく事態である. そして, 死の進行と共に脳が崩壊した最終段階で, クオリアはそれ以上の変化を完全に停止する. 変化が全くないク オリアにとって, 変化が生成する時間の流れも同時に消失する. もはや, クオリアにとって時間は凍りついたまま停 止し, それ以後に時間が流れることもない. このことから, 自分にとっての死の核心を, 「永遠」のクオリアの非在 と捉える者がいたとしても, クオリアには「永遠」という時間の流れは付随せず, その限りで自分に未来永劫の死が 到来することはありえない.

Perhaps the death that many people consider can be characterized as the time where one s qualia, or subjective experience of events, disappears. These qualia accompany each instance of activity in the brain. From this line of thinking, when a body, including the brain, is destroyed by death, one s qualia will disappear at the same time. However, qualia are not fundamentally an object that we can count or quantify. In addition, qualia, unlike a general individual, are not bound to a specific physical location or time. Thus, qualia do not disappear like an individual ; when someone dies, qualia that were formerly changing quickly cease to change. Consider also that time is generated by changes. Therefore, when death halts the change in qualia, the flow of time is also halted. Thus, it is a mistake to regard death as the eternal disappearance of qualia, as even if death comes, qualia will simply cease to flow in time. Therefore, it is impossible that one dies forever.

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