鑑賞の授業法について : 「物語の創作を目的とした授業」と「旋律唱・リズム打ちを中心とした授業」の比較

Bibliographic Information

Other Title
  • カンショウ ノ ジュギョウホウ ニ ツイテ モノガタリ ノ ソウサク オ モクテキ ト シタ ジュギョウ ト センリツショウ リズム ウチ オ チュウシン ト シタ ジュギョウ ノ ヒカク
  • Teaching Music Appreciation : Comparing a Visualization Method and a Singing with Hands-Clapping Method

Search this article

Abstract

この論文の目的は,2種類の鑑賞の実験授業を行ない,その結果を比較,検証することにある.小学校3年生の2クラスを対象に,「鍛冶屋のポルカ」(ヨーゼフ・シュトラウス作曲)を聴かせた.一方のクラスには,主として旋律唱,リズム打ちのみを教え,もう一方のクラスには,曲を聴くことにより,具体的な場面を児童にイメージさせ,物語を作らせた.質問紙への両クラスの回答を比較したところ,音楽要素の聴取には差が見られたが,曲に対する感情(感じ方)には差が見られなかった.音楽の授業において教師が曲をその形象的なイメージに関係づけて扱うのは,授業を展開し易いためであると考えられる.音楽と形象的なイメージとは直接的な関係はなく,音楽の授業において,過度に形象的なイメージを扱うことは控えるべきである.

The present paper is a report of the research investigating effects of two methods of teaching students how to appreciate classical music. A visualization method asked students to visualize the scene while listening to the music, while a singing-and-hands-clapping method was the one in which students sang and clapped hands to the music. The target music students listened to in this study was Blacksmith's Polka composed by Josef Strauss. The results of the analysis of questionnaires showed that there was indeed a significant difference in the degree of understanding the tunes and organization of the music between the two methods. However, there was no difference in emotional involvement between the two groups. Based on these results, the paper concludes by suggesting that a visualization method is not always as effective as many music teachers might expect, though this is one of the most widely used methods at school.

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top