家庭科教育におけるアクティブ・ラーニングの学びの過程 - KH Coder による授業分析-

書誌事項

タイトル別名
  • カテイカ キョウイク ニ オケル アクティブ ・ ラーニング ノ マナビ ノ カテイ : KH Coder ニ ヨル ジュギョウ ブンセキ
  • Learning process of Class evaluation on Home economics education; Study of class analysis based on KH Coder

この論文をさがす

説明

本研究では,家庭科教育におけるアクティブ・ラーニングの学びの過程を検証するため に,2 つの授業実践からKH Coderによる質的データの分析を行った.水資源について考 える授業では,少量の水で手を洗う体験をし,自らの生活改善につながる学びの過程が明 らかになった.高齢社会の在り方について考える授業では,ロールプレイを通して,当事 者意識をもって問題をとらえることができた.それにより自らの生活に置き換えて将来の 生き方を考える学びの過程が明らかになった.以上より,KH Coderを用いて授業の分析 をしたことで,授業を通した学びの深化の過程が可視化され,家庭科教育におけるアクティ ブ・ラーニングの学びの重要性が示唆された.

In this study, in order to verify the process of active learning in Home economics education, qualitative analysis based on two teaching practices, is carried out on KH Coder. In the class that talked about water resources, the practice of washing hands with a small amount of water was introduced and the process of learning that leads to an improvement of one`s own life was revealed. In another class that talked about the nature of the aging society, roleplay was conducted and participants became aware about the nature and the problems of aging society. It revealed a process of learning to think about the future of life by doing role-play. This research, based on the qualitative analysis done on KH Coder, enabled the process of deepening the learning through the lesson to be visualized. In addition, the importance of active learning in Home economics education was suggested.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ