ピアノ指導方法の差異が及ぼすピアノ学習への影響について

書誌事項

タイトル別名
  • ピアノ シドウ ホウホウ ノ サイ ガ オヨボス ピアノ ガクシュウ エ ノ エイキョウ ニ ツイテ
  • How the Difference of Guidance in Piano Lesson Affects Piano Learning

この論文をさがす

抄録

本研究では言葉では明確に表せられないピアノ演奏者の「優れた演奏」の実現方法や、次世代への伝承を明らかにすることが目的である。本稿では指導方法の違う5回のレッスンを組み、MIDIデータの採取並びに生徒のレッスン中の演奏録音に対する主観評価を行った。指導者の演奏との差を曲全体及びフレーズごとに分析することで、生徒に指導者の「優れた演奏」の実現方法が徐々に伝わり、最終的には生徒がそれを自分の目指す「優れた演奏」にゆうごうさせていることが示唆された。 : The purpose of this study is to demonstrate quantitative approach to “Good Performance” and “Good music education” from an informative science point of view. In this paper, we had 5 different piano lessons and analyzed differences between the performances of a pupil and a guide on whole work and per phrase by MIDI data. And the pupil evaluated the performances herself. Based on these analyses, it is suggested that the process of “Good Performance” transmits the pupil and lastly she fuses it into her “Good Performance”.

identifier:https://dspace.jaist.ac.jp/dspace/handle/10119/3349

収録刊行物

参考文献 (4)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ